Elisabeth Voglerová je slávna herečka, ktorá počas svojho výstupu v predstavení Elektry náhle prestala rozprávať a zaryto odmieta prerušiť mlčanie. Podľa všetkého je fyzicky zdravá, no nekomunikuje s okolím. Keď si už ani lekári nevedia rady, zdravotná sestra Alma je poverená jej domácou opaterou. Dve ženy sa spoločne vyberú do odľahlého domu na ostrove, kde sa má Elisabeth s Alminou pomocou zotaviť. V snahe získať si dôveru herečky reaguje Alma na Elisabethino mlčanie prívalom slov. Alma zveruje Elisabeth svoje najhlbšie tajomstvá, túžby a sny. Ani si neuvedomí, že z jej vlastnej osobnosti sa postupne stal iba tieň. Elisabeth mlčaním pred seba postavila bielu stenu, na ktorú Alma premieta svoje vlastné ja a ktorá jej s ľahostajnosťou prináša iba tichú ozvenu vlastných slov. Táto zvláštna konfrontácia skúša vnútornú silu oboch žien, ktoré sú síce veľmi odlišné, ale vo svojej podstate i veľmi podobné.
Persona je zložitou úvahou o najvnútornejších zákutiach ženskej duše, ktorá sa musí vyrovnávať s úlohou matky, partnerky i ľudskej bytosti. Zároveň je meditáciou o pravde úloh, ktoré ženy hrajú v umení i živote. Film režiséra Ingmara Bergmana bol ocenený švédskymi národnými cenami Guldbagge za najlepšiu herečku a najlepší film. Americká filmová kritika mu okrem ceny za najlepší film a herečku udelila aj cenu za réžiu.
Hodnocenie: 81 %
Vysielané na:
Recenzie filmu Persona:
Yngmar Bergamn skuma tajne zakutia zenskej psyche. Film, ktoreho sa vacsina chlapov boji asi ako Smazenych zelenych Rajcat. Mapovanie zenskej psyche ma nebavilo /mylujem zenske/, ale aj pre mna su miesta, ktore spoznat nechcem a su veci, ktore vediet nechcem. Mam vsak uctu k Bergmanovi ako velikanovi svetovej kinematografie : 70 %
80% Martin7414
Intelektuální abstraktní freska pojednávající komplikovaný vztah dvou žen, má dost silných okamžiků, pro mě pak nejvíce popis sexuálních zážitků z úst Bibi Anderson, nicméně je tam i pár možná až moc abstraktních výjevů, které mi ne všechny připadají že právem zaujímají své místo, 4 hvězdy.
80% wolf17
Když mladá sestra sledovala TV s upalujícím člověkem, dostalo mě to a odzbrojilo. Film je střihově, hudebně i scénaristicky velmi specifický.
80% Khumbac
Naprosto působivá a dokonalá podívaná, kde hlavní role ztvárnili dvě krásné ženy. Film natočený minimalisticky, převážně na jednom ostrově s celkem pěti herci, kde tři z celkového počtu hrají pouze „štěky“ a přitom člověku ještě dlouho „vrtá v hlavě“ a to víc než kterýkoliv jiný. Vynikající výkon Bibi Anderssonové, které dokonale „sekunduje“ ne méně skvělá Liv Ullmanová, jež zde předvádějí konfrontaci ženského požívačného idolu a ženy matky - živitelky. Následuje duchovní ztotožnění a splynutí obou osobností v jednu. Na filmu je také třeba vyzdvihnout výtvarnou kameru Bergmanova dvorního kameramana Svena Nykvista. Film vyniká zvláštním temným pojetím celkového příběhu a postav, mnohdy se prolínajíc se snovým znázorněním (Je mi naprosto jasný, kdo byl jeden z pramenů pro tvorbu Davida Lynche) a je pln nádherných obrazů . Jeden z milníků jak v kinematografii, tak i v celkové Bergmanově tvorbě.
100% endyis
Trochu záhadný film, ze kterého se stalo umělecké veledílo. Začátek filmu v nás navodí pocit, že budeme sledovat něco opravdu hodně zvláštního, ale samotný film je natolik neuchopitelný, že slovo zvláštní to vůbec nevystihuje. Myslím, že už nikdy nikdo nenatočí takovýhle film. Škoda.
100% Block7