Monumentálna poetická kompozícia s náročnými výtvarnými a významovými podtextami je kongeniálnou interpretáciou (variáciou) rovnomennej Vančurovej predlohy, považovanej dovtedy za nefilmovateľnú. Filmová báseň predstavuje svet divej krásy, balansujúci na pomedzí drsnej historickej skutočnosti a starodávnej báje. Odohráva sa v dobe, keï nastupujúce kresťanstvo vyzdvihlo nevyhnutnosť lásky k blížnemu, ale postavilo zároveň hrádzu pohanskému obdivu k bezhraničnosti prírody, jeho revoltnej odhodlanosti čomukoľvek čeliť postavilo hranicu viery, ktorá spútala neposednosť ľudského ducha. V čase lúpežných rytierov, prepadávajúcich pocestných na kráľovských cestách, stredovekého násilia a krutosti, boja s vierou v pohanských bohov, krvavej pomsty a vášní, keï ľudský život mal len nepatrnú cenu, sa Marketa z lúpežníckeho rodu Lazara z Obořišťa zriekne pre svoju lásku k Mikolášovi, synovi Kozlíka z Roháčku (ktorého lúpežnícky rod je s Lazarovým v roztržke), lásky k Bohu, ktorému bola zasľúbená. Vláčil sa snaží predstaviť si dobu do všetkých detailov, vniknúť do myslí a sŕdc dávnych predkov, vo svete gotického človeka chce vystopovať bytostné korene človeka, osudovú kontinuitu ľudského rodu. Zachytáva titanstvo a heroizmus vtedajších ľudí, ktorí šli čisto a verne za svojimi ideálmi. Polyfónne vybudovaná štruktúra fabuly, evokujúca stredoveké prostredie v Čechách so zdôrazňovaním atmosféry a premenlivosti nálad v jednotlivých dejových segmentoch a motivických líniách, úžasne pôsobí na fantáziu a city diváka. Zdôrazňuje sa raz expresívny herecký prejav, inokedy sa redukuje tvár, telo a gesto herca na hodnotu znaku vo výtvarnej kompozícii. Ktorékoľvek okienko z filmového pásu je výtvarne komponovanou fotografiou!
Originálny názov:
Markéta Lazarová
Hodnocenie: 79 %
Prehrajte si tento program vysielaný v televízii
17.2.2024 21:00
Recenzie filmu Marketa Lazarová:
Souhlasím s tím, že jde o jeden z nejlepších československých filmů. Řemeslně naprosto perfektní jen s těmi nejmenšími chybičkami. Avšak též jeden z těch velice kvalitních filmů u nichž mi zhlédnutí stačí jedno a již nemám potřebu jej opakovat. Markéta Lazarová u mě doplácí na to, že rezignuje na jakoukoli hlavní postavu. Toto historické drama je složeno z množství výborně zahraných vedlejších charakterů, ale žádný z nich není hlavním hrdinou. Odvážný krok, který však nese jednu vadu na kráse (z mého pohledu). Nahlížím na děj jako typický Kafka: nestraně, objektivně. Nesoucítím s žádným hrdinou. Intriky a pronásledování mě nechávají zcela chladným. Stejně tak i smrt postav nijak neprociťuji. A to je můj subjektivní důvod, proč Markétě Lazarové neudělím plný počet hvězd. Film je to excelentní. Ovšem od emocí odtažitý (alespoň u mě jako diváka). 80%
80% ondrej.bezouska
Těžko stravitelný snímek, který snad mohl natočit jen někdo duševně choré mysli...
20% PogoJoe
Vizuálně strhující, ale tak pomalé, že i silné emotivní scény se v tom zbytku ztrácí.
60% R1CH1E
Videl som to este pocas zakladky, ked sme na tom boli v kine, a to bola najtuhsia normalizacia. Takze presne si uz nepamatam dej, krok za krokom od A po Z. Kto chce, moze ma za to znicit, davam specialno povolenie. Z filmu si pamatam to, ze mlade dievca /Magda Vasaryova/ bolo predurcene k zivotu v klastore, ale vonkajsie okolnosti ju prinutili stat sa milenkou miestneho nasilnika. Pamatam si, ze z kazdeho momentu filmu, z kazdeho zaberu na mna vial neskutocny chlad, ba dokonca niektore sceny boli mrazive. Rezia Frantiska Vlacila je v tomto filme doslova genialna, Magda Vasaryova vedela/vie hrat, a herecke vykony ostatnych ma taktiez oslovili. V ramci filmarskej jazdy 60. rokov z ceskoslovenskej kinematografie je Larketa Mazarova silny zazitok, ktory sa nezmazatelne zapisal do dejin. Kto ma rad ceskoslovensku kinematografiu, rozhodne odporucam : 95 %
100% Martin7414
Sdílím názor profesora Nováka na Vančurovu předlohu, irituje nás především nahodilost děje. Když už jsem si dovolila o Arne Novákovi a sobě hovořit jako o nás, doplním, že nám vadí i ta časová neurčitost. Již sama předloha mě nijak neuchvátila, Vláčil se zajisté snažil nezfilmovatelnou knihu převést do filmu seč mu síly stačily. A tou urputnou snahou možná jen ještě více podtrhl tu nekompatibilitu mezi syrovostí a poetičnem. Jenže i přes všechny zmíněné hendikepy Vláčil natočil film nejen okázalý, ale především vlastně strašně dobře sledovatelný.
Kh.snorlax
,,....NEZAHRNUJÍ S HŘÍŠNÝMI DUŠE MÉ A ČLOVĚKEM VRAŽEDNÝM ŽIVOTA MÉHO“....... ///
Filmová rapsodie o lásce a ukrutnosti... Markéta je násilím odvedena z domu (,,Nemorduj! Vykoupím se!“ ... ,,Čím?“...), znásilněna (páč Bůh tak učinil, aby ON ji miloval) a plna lásky si nakonec vezme mrtvolu. (To jen takový shrnutí do čtenářáku milé děti...). Drsný časy, samej ,,jebák a skurvysyn“ a na všechno dohlíží spravedlivý a vševědoucí Bůh. Opravdu syrovej pohled na vlky mezi lidmi. Kdybych nečekal ,,ARTfilm“, tak bych tupě napsal, že je to jako na vojně: ,,proč to dělat jednoduše, když to jde složitě!“ Ale nejsem tupé zvíře a proto vím, že TADY to má smysl. Smysl, ve kterým vynikne herectví, fantastická poetická představivost (Vláčilova) a kamera. Sice nejsem přesvědčenej, jestli se na to ještě někdy podívám, ale lepší českej film pro ,,Filmovej klub“ asi nenajdete.
/// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Přemejšlím, jak by asi vypadala filmařina Darrena Aronofskyho v 60tých letech minulýho století v totalitní ČR. 2.) Skoro tři hodiny modliteb a žalmů. Přesně tohle hledám! 3.) Chci pochopit důvody, který vedli tvůrce k obsazení hlavních rolí v pohádce Princ Bajaja. (Tak to by mě ve snu nenapadlo....)
/// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *
80% sestraJoy
Zásadní klenot české kinematografie, o kterém všichni mluví, všude se o něm píše a jako první byl digitálně restaurován. Samá chvála a proto mohlo následovat jen mé zklamání. Bohužel neznám literární předlohu, jistě by to pak v mých očích nabralo další rozměr. Film je však bravurně natočen, obrazy jsou jako malované a potěší oko i duši.
60% Tunic
Opravdu zvláštní snímek, z projekce jsem odcházela jako ve snách... První polovina (přibližně, trochu jsem ztrácela pojem o čase) mě poměrně dost nebavila a nechápala jsem motivaci postav, ale pak se něco stalo a atmosféra filmu mě pohltila, ani jsem nevěděla jak- a tak to zůstalo až do konce... u mě dobrý :-)
100% Vignette
Co člověk, to názor a tak to má být. Já osobně tenhle film považuju za jeden z nejlepší filmů československé kinematografie a za nejlepší film Františka Vláčila. Na poprvé je dost těžké sledovat dějovou linii, ale není to nemožné, jen dost náročné. Přesto je lepší film zhlédnout vícekrát, určitě to stojí zato. Nejen skvělými hereckými výkony, ale i režií a výpravou.
100% gim
Tak takhle bych tenhle film opravdu nazvala, ani ne tak proto, že bych byla jeho odpůrcem, ale proto, že chápu filmové diváky, které prostě neoslovil, neboť jej nepochopili. Myslím si, že by všem divákům trochu pomohlo, než shlédnou film, přečíst si jeho knižní předlohu....pak se tolik v ději nebudete ztrácet....a na druhou stranu rada pro Ty, kteří i přesto přese všechno chtějí strávit, podívejte se na něho víckrát a dejte si klidně čas na nové opětshlédnutí, ono někdy správná doba pro film udělá svoje....film byl pro mě zajímavý, zvláštní a zároveň motivující na pochopení, stále ještě ho celý úplně nemám propojený, ale nechávám si čas a prostor při dalším znovushlédnutí....a herci potvrzuji 1+, abstrakce, obrazy, atmosféra, jakbysmet!
90% hofifiirek