Od nepaměti vyprávěný příběh o hledání Boha a smyslu života. Středověký rytíř Antonius Block se úporně snaží vyřešit tyto záhady, ale jak sám říká: "Boha volá, vzývá, ale z temnot se nikdo neozývá." Následně se utvrzuje v tom, že Bůh neexistuje a ani Smrt mu nedokáže pomoci, vždyť, jak sama říká: "Je nevědomá." A právě čas strávený hraním šachové partie se samotnou Smrtí, mu umožní smířit se se světem a poznat skutečnou sílu lásky. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou.
Originálny názov:
Det Sjunde inseglet / The Seventh Seal
Hodnocenie: 81 %
Vysielané na:
Recenzie filmu Sedmá pečeť:
Na tomto filmu jsme byli se školou a mnohým spolužačkám se o něm ještě v noci zdálo! Myšlenka personifikované smrti hrající šachy s rytířem je skutečně jedinečná...Film odvážný jako každý od I. Bergmana..Na samém začátku efektní citát z Bible (Zjevení S. Jana, kap. 8., verš 1.). Film, co není jen konsumní, má mnoho vnitřních rovin, které mnohdy člověk pochopí až po několikátém shlédnutí. Jistě má co řící i dnes! Chybička: Zhruba ve 25. minutě filmu, se Antonius Block sklání před kaplí k dívce nařčené z čarodějnictví. Můžeme si všimnout, že herečka je vyholená v podpaží, což ve středověku určitě ženy nedělaly...
80% cheyene
Výborná středověká atmosféra, skvělé herecké výkony jistá Bergmanova režie. Super myšlenky. Jen to všechno v těžce stravitelné formě, proto 4 hvězdy.
wolf17
Reziser Yngmar Bergman opat rozvija svoj oblubeny motiv smrti, a zaobera sa otazkami zivota a a smrti. Ono to zvykol Bergman casto riesit vo svojich filmoch, bud nabozenske otazky alebo tema smrti a umierania. A mne je tato tema velmi blizka, lebo uz dlhodobo tvrdim, ze nie je isty ani Boh, ani satan nie je istota a jedinou istotou v zivote kazdeho cloveka su dane a smrt. Max von Sydow bol herecky megatalent, ktory zahral prakticky vsetko, a okrem neho som si vsimol aj vyborneho Gunnara Bjornstranda /Podzimni Sonata 1978/, ktory sa zhostil ulohy viac nez dobre. Dialogy su perfektne, a parakticky im niet co vytknut, kulisy su vyborne a exteriery este lepsie. No a nech superlativy povypisuju ostatni, ja som ich nasiel tuna sice dost, ale je to vyslovene ako nosit drevo do lesa, opat a znovu ich tuna pracne vypisovat - a nosit drevo do lesa nebudem - to teda ne! Kazdopadne, Yngmar Bergman bol velikan svetovej kinematografie, to nemoze popriet zidny filmuznaly diviak : 100 %
100% Martin7414
,,PŘESTO NECHCEŠ ZEMŘÍT?“ … ,,ALE ANO, CHCI.“ … ,,TAK NAČ ČEKÁŠ?“ … ,,CHCI VĚDĚT.“ … ,,CHCEŠ ZÁRUKU?“ … ,,ŘÍKEJ TOMU, JAK CHCEŠ.“… ///
Spousta minut nesourodýho děje, kterej ani moc nebaví. Artový přednosti vylejzaj s každou minutou na povrch a blázen (tedy já) je ten, kdož očekává jakousi šachovou partii, vedoucí k orgastický filosofii. Hra tu je, bohužel má ,,svůj čas“. Stejně jako filosofie, nehádám se. Spousta nevyřčenýho… jen mi to (bohužel) nedochází. Mám dojem, že sleduju historickou road movie, jenž má vést k odhalení tajemství smrti, ale to odhalení je pouze pro vyvolený. Několikrát čekám, že na (filmovou) pomoc rytíři Blockovi přijde Armin von Heide, ovšem i bez něj je to na mě moc velký umění, který těm mejm 3* vodpovídá, páč jsem neusnul a ta poslední scéna na mě zapůsobila. Přemejšlím nad tím okamžikem, kdy dokonáno jest, a všichni jsou vidět na temném bouřlivém nebi. Kráčejí rozbřeskem pryč v slavnostním tanci vstříc temné krajině… (A cos čekal vole… Bergman!)
/// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Rád hraju šachy se smrtí (jízda na červenou, podjíždím šraňky, píchám Afričanky…). 2.) Protože BERGMAN! 3.) Thx za titule ,,DJLonely“ a ,,majo0007“.
/// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne
60% sestraJoy
Sedemnásty film Ingmara Bergmana ho natrvalo zaradil medzi najlepších režisérov v dejinách. Tento silný príbeh o morálke, natočený len za 35 dní, vykresľuje vo svietivých obrazoch vychádzajúcich z raných náboženských malieb krutosť stredovekého života vrátane upaľovania bosoriek a bičovania, ako aj radosť a šľachetné ambície ľudstva. Keď sa v 14. storočí rytier Antonius Block (Max von Sydow) vracia spolu s prostorekým a cynickým sluhom (Gunnar Björnstrand) z krížových výprav, nájde Švédsko spustošené morom. Pri hľadaní Boha stretáva skupinu kočovných hercov, trpiacich roľníkov a Smrť (Bengt Ekerot), s ktorou rozohrá partiu šachu v snahe zachrániť si život. Det sjunde inseglet, ktorú Bergman nazval „filmovým oratóriom“, patrí medzi jeho prvé zrelé diela. Je natočená vysoko individuálnym štýlom, plná náboženských obrazov, ktoré paradoxne predstavujú svet bez Boha. Film skúma aj ľudskú morálnosť a Bergman použil postavu Smrti na vyjadrenie vlastných existenčných a náboženských myšlienok. Vysoký, chudý a impozantný Max von Sydow zanechal v kinematografii výraznú stopu stvárnením muža v duševnom zmätku. Bergman je neustále rozhnevaný a smutný z ľudského zla, obzvlášť keď je schvaľované údajným náboženstvom, ale film takisto oslavuje telesnú i duchovnú lásku, zdieľaný umelecký výraz, jedlo, pitie a v neposlednom rade aj prírodnú krásu. Pohlcujúco-symbolický snímok, aký sa len tak nevidí. 95%
95% DaviD3141
Tohle bylo v mém případě opravdu o život. DVD jsem sháněl dlouhá léta po zhlédnutí filmu (kdysi na ČT2 v nočních hodinách) a nakonec jsem ho objevil v Levných knihách... Všichni už všechno napsali, nebudu to opakovat, jen dodám, že celkovou atmosféru filmu neskutečně doplňuje ta pro Středoevropana nesmírně zvláštní švédština... Já tohle pokládám za vůbec nejlepší Bergmanův film. Ostřelovaný z boku Pramenem panny.
100% A-Rodin
Ten film okolo mě jen tak proletěl... Nenudil jsem se, ale zároveň mě ani nic neinspirovalo k zamyšlení (nad čímkoliv), děj (byl tam vůbec nějaký?!) i postavy mi přišly zcela nezajímavé a zapamatování hodných scén je tam míň než prstů na jedné ruce. Nechci Sedmou pečeť hanit, poněvadž jsem do ní zřejmě nepronikl, jak bych asi měl, ale já vskutku nevím, kvůli čemu bych ji měl obdivovat (hra šachů se Smrtí je sice originální nápad, ale připadal mi docela nevyužitý...). 60 - 70 %
60% jonesik
Jestli máte sklon k depresím, na tento film se rozhodně nedívejte. Ostatním doporučuji vřele, ale pokud možno buďte v psychické pohodě a nechoďte na něj do kina v jedenáct večer, tak jak jsem učinil já se svou přítelkyní....nechtěla se se mnou potom bavit :-) Film je nadčasovým snímkem, který se zamýšlí nad otázkami, které trápí lidstvo odnepaměti. Zvláštní je, že přímé odpovědi se divák nedočká, každý si ji musí trošku vytvořit sám pro sebe. Celkem by mě zajímalo, jak by tento snímek vypadal dějově zasazen do dnešních dnů a jestli by se našlo dost lidí, kteří po nějakém smyslu života pátrají (nepočítám-li penízky 8-| ). Suma sumárum vynikající film pro filmové fajnšmekry. Jirka
100% Jirka_D
Středověká roadmovie nabízí pohled na morem zdevastovanou zemi, kde se filosofické a teologické otázky kladené v tomto filmu zarývají divákovi přímo pod kůži. Věřící divák se po shlédnutí filmu začne pitvat v teologii a ateista začne přemýšlet, proč je ateista. Vynikající, myšlenkově hutné dílo, které obsahuje i pověstnou závěrečnou scénu, kdy všichni hrdinové, držíce se za ruce, následují smrt do „údolí stínů“.
100% Block7
Tento film se mně nesmírně líbil. Herecké výkony byly skvělé. Každý by se na to měl podívat.
90% MistrJJ