Na mladú ženu čakajú v hotelovej izbe neznámi muži, policajti, ktorí chcú vedieť, kam zmizol jej milenec Noodles. Jeho traja kamaráti sú už mŕtvi. Keď žena odpovie, že nevie, chladnokrvne ju zastrelia. S rovnakou otázkou mučia aj majiteľa reštaurácie, ktorý nakoniec prezradí: Noodles je v čínskom divadle. Kým tam policajti dorazia, Noodles stačí zmiznúť. Hľadá kufrík s peniazmi, kam ukladali s kamarátmi spoločné úspory, nájde v ňom však len staré noviny. Odchádza do Buffala...
Film je príbehom malej skupinky gangstrov v New Yorku, kamarátov Patricka, Philipa a Maxa, pričom zachytáva obdobie od ich mladosti cez úspešné roky počas prohibície v 30-tych dokoch až do rokov 60-tych, kedy sa zostarnutý Noodles vracia do New Yorku po mnohých rokoch skrývania sa. Robert De Niro a James Woods hrajú hlavné úlohy obetavých kamarátov z detstva, ktorí vstúpia do sveta kriminálnikov, čo nevyhnutne vedie až k tragédii...
Originálny názov:
Once Upon a Time in America / C'era una volta in America
Hodnocenie: 83 %
Vysielané na:
Recenzie filmu Vtedy v Amerike:
Prvá tretina filmu je jak drsnejšia verzia "Bylo nás pět". Nie som milovník mafiánskych príbehov, no cítil som, že mám z pohľadu žánru akosi "zameškané". Teraz som to dobehol a treba dodať, že neľutujem, i keď je daná stopáž doslova vraždou vlastného času.
80% Carnifex
Měl jsem půlstránkový elaborát o tom, že Leoneho poslední film je důstojnou prohrou při pokusu natočit velký americký román pokrývající půlku 20. století, ale interpretační mindfuck (viz diskuse) můj dojem zcela obrátil. Sice mě to stále nedokáže přinutit, abych se do druhého Tenkráta zamiloval stejně jako do toho prvního, ale musím uznat, že ten „twist“ je geniální. Legendární tvůrce našel svatý vypravěčský grál a pokořil čas, takže minulost, současnost a budoucnost splynuly v jednu chvíli. A jak napsal Clive Barker, tohle je Umění! Umění zarámované do magmatického kriminálního opusu, jehož délka se po finálních restauračních úpravách vyšplhala přes čtyři hodiny (původně zamýšlený střih byl snad ještě o dvě hodiny delší). Dlužno dodat, že těch několik vložených nedotažených/neupravených scén kvůli mizerné kvalitě obrazu při sledování spíš ruší, než že by mu pomáhalo. Oproti Leoneho největším klasikám hudba i obrazy ustoupily subtilnější filmařině, jako kdyby se mistr chtěl poprvé soustředit víc na to, co říká, než jak to říká. A že to není zrovna příjemné pokoukání. Sergio nemilosrdně ničí romantický mýtus, který se kolem mafiánů v kinematografii často vytváří, ukazuje je jako bezskrupulózní, bezcitné a do svého prázdného nitra zahleděné vrahy a násilníky, kteří se chovají k ženám jako k děvkám (což většina z jejich okolí taky je) a na jejichž životech není co oslavovat. Ale za pomoci nepostradatelného Morriconeho to dokáže vyprávět tak podmanivým způsobem, že mu to spousta lidí stejně sežere jako nějakou romantickou vzpomínku na dospívání ve stylu Bylo nás pět nebo Rychlých šípů, jen v trochu drsnějším balení. Přitom ani ústřední čtyřka ve skutečnosti žádní velcí kamarádi nejsou, jejich vzájemné chování je poměrně chladné, bez osobnějších emocí a opravdového zájmu jednoho o druhého. Jediné, co je kromě společných (zločineckých) zájmů spojuje, je loajalita členů pouličního gangu, jejíž zrada se stane podprahovým spouštěčem celého "budoucího" děje. Film přetéká se
20% J.e.r.e.c
Absolutní filmová dokonalost. Téměř čtyři hodiny utečou jako voda a díky úžasné dobové atmosféře, prvotřídní režii, fantastickému hereckému koncertu všech zúčastněných (včetně mladičké Jenny Connelly) a fenomenální hudbě maestra Morriconneho se nebudete nudit ani jedinou vteřinu. Opravdu nádherně napsaná záležitost, která, ačkoliv je o gangsterech, je především o lidech, přátelství a fakt pohladí na duši, zejména pak první třetina, která opravdu patří k tomu úplně nejlepšímu, co jsem kdy viděl. Zbytek naštěstí opravdu nijak nezaostává, není tu jediné slabé místo, celek je opravdu neuvěřitelně nádherný a vůbec by mi nevadilo, kdyby celá tahle špičková podívaná byla klidně ještě dvakrát tak delší. Must see. Nevzpomínám si na žádný film, který mě takhle pohltil. 100 %.
20% myslivecek1997
Chvílemi jsem měl pocit, že se to fakt táhne jako Noodle, ale na konci, kdy jsem si díky sáhodlouhým záběrům dokázal vybavit komplet celý film a uvědomit si, jak pomíjivý je čas a tak, došlo mi, že stopáž určitě není zbytečná. Scéna s popelářským autem jedna z nejsilnějších, jaké znám ve filmech všeho druhu.
100% Wurths
Sergio Leone je prostě mistr. Jak jinak vysvětlíte, že dokázal natočit působivou a epochální gangsterku, která ve své dlouhé stopáži nemá ani jedno hluché místo a výborně pracuje s muzikou, ze která Vám vstávají i chlupy na ruce? A to ještě nemluvím o výborných hereckých výkonech, ze kterých nejvíce vyčnívá Rober De Niro a James Woods. Snad jediná vada na tomto kolosálním dílu je ta, že Vám těch 229 minut uteče jak voda. Je velká škoda, že Once Upon a Time in America nemá ještě tak o hodinu více.
luka4615
Jedinečné, nezapomenutelné, nepopsatelně krásné. Fascinující veledílo a jeden z filmů, které jsou pro tenhle prohnilý svět snad až příliš dobré (trocha patosu je tady podle mě na místě). Mnozí filmu budou jistě vytýkat, že ve srovnání s jinými (modernějšími) gangsterkami (např. těmi od Scorseseho) je to pomalé, zdlouhavé, málo akční, že některé postavy jsou dost nevyužité apod. Inu, jejich chyba. Tací lidé zřejmě nedokážou pochopit a docenit, jak je Tenkrát v Americe dějově neuvěřitelně komplexní (Leone ladně a originálně skloubil nebývále rozsáhlou mafiánskou kroniku s nádhernou lovestory a příběhem o pravém chlapském přátelství peckinpahovských a wooovských parametrů), dokonale zahrané, natočené a Morriconem "ohudebněné". Sice asi nikdy nebudu tvrdit, že je tenhle film "naprosto dokonalý", dokud neuvidím nějaký "Final Cut", ale to mi nijak nebrání, abych do zbláznění neobdivoval Leoneho nesmírný kumšt. Ten člověk je pro mě v některých ohledech stejný jako James Cameron - velký vizionář, geniální řemeslník, bezchybný vypravěč a totální perfekcionalista, jehož filmy ale i přes obsesivní filmařskou preciznost (vykalkulovanost) nepostrádají duši a silné emoce. Obrovská škoda, že toho (podobně jako Cameron) za svůj život nenatočil více... 100 %
100% jonesik
krasna scena s dortem. krasna scena s miminama. krasna scena s identifikaci per.
shatis
Viděna režisérská verze. Od Leoneho jsem čekal trošičku víc, asi u těch westernů mel zůstat, s Tenkrát na západě se to nedá srovnat. Klidně bych to zkrátil tak na 3 hodiny:-) Hudba od Morriconeho se ale nezapře, to byla lahůdka. Čekal jsem víc gangsterku než příběh gangstera. Ale i tak se mi to líbilo a v důchodu se na to rád podívám znova :-) 79%
79% Matli1
Neskutečná stopáž 3 hodiny a 50 minut. Ale pozor žádná nuda! Vůbec jsem si nepřipadal jako ve filmu z roku 1984, ale je to tak nadčasově zpracované, že by to klidně v roce 2014 (o 30 let později) mohlo jít do kin! Vlastně nevím co bych vytknul, je to obrovské dílo, pro mě krásný 80% film o mafii s De Nirem a Woodsem. Jen mám pocit, že mi trošku unikla jedna pointa, po druhé projekci možná přidám i tu pátou hvězdu. Doporučuji.
80% CityBoyCZ
Epické a monumentální dílo! Scénář, nad kterým jeho tvůrce strávil neuvěřitelných 12 let života! Herecký vrchol Jamese Woodse a jeden z vrcholů Roberta De Nira! Morriconeho hudba! Ta melancholická a oduševnělá scenérie, jež zcela harmonizuje se svým filmovým bratříčkem. 229 minut blahodárného a metaforického koktejlu! Jde o pouhý sen, halucinaci nadměrného konzumenta opia? Nostalgickou vzpomínku na přátelství a dětské časy? Výraz svobody, volnosti a úlevy? A nebo…
Sergio Leone posbíral to nejlepší z gangsterského žánru a vytvořil něco tak diametrálně odlišného, že se to ani slovy nedá popsat. Jak už to však u velkých děl bývá, tak i v tomto případě nebyl tento snímek svou dobou úplně kladně přijat a zaslouženého uznání a ovací ve stoje se dočkal až po více jak 20 letech od svého vzniku. Vavřínů slávy za svůj nejlepší film se tak jeho velký tvůrce bohužel nedožil.
100% WordUp